Het annuleren van een vakantie is altijd lastig. Een week uitstellen in het zwembadparadijs vanwege onvoorziene gebeurtenissen (zoals een wereldwijde pandemie) is nooit leuk. Om de uitdaging nog groter te maken, kan het soms weken of zelfs maanden duren voordat de terugbetaling van een luchtvaartmaatschappij op uw bankrekening verschijnt. Als u uw reis heeft geboekt bij een online reisbureau (OTA) zoals CheapTickets en nog steeds op uw reis wacht, vindt u hier alles wat u altijd al wilde weten over restituties en tegoeden van luchtvaartmaatschappijen, en waarom uw reis langer kan duren dan verwacht.
VERWANT: Alles wat u echt moet weten voordat u een budgetmaatschappij boekt
Hoe werken OTA’s zoals CheapTickets precies?
Simpel gezegd, reisaanbieders (zoals hotels, luchtvaartmaatschappijen en autoverhuurbedrijven) distribueren en vermarkten hun producten op sites van derden zoals CheapTickets om miljoenen reizigers over de hele wereld te bereiken. Ze laden hun beschikbare voorraad in het OTA-systeem, bepalen vervolgens de prijs en publiceren. Door hun platforms toegankelijk te maken voor verschillende reisaanbieders, kunnen OTA’s zoals CheapTickets reizigers een handige manier bieden om hun hele reis te boeken, met de grootste verscheidenheid aan reisaanbiedingen voor vluchten, accommodaties, huurauto’s en activiteiten.
Als ik een vliegticket koop via een OTA zoals CheapTickets, waar gaat mijn geld dan naartoe?
Bij de meeste OTA’s kunt u een enkele vlucht, hotel of auto boeken; of boek een pakket dat een combinatie daarvan is. Dit gebeurt voornamelijk via een handelaars- of bureaumodel.
Onder een koopmansmodelfaciliteert het online reisbureau het boeken van hotelkamers, alternatieve accommodaties (zoals vakantieverhuur), vliegtuigstoelen, autoverhuur en bestemmingsdiensten van reisaanbieders en treedt het op als geregistreerde handelaar voor dergelijke boekingen. Dit betekent dat de OTA degene is die de klant rechtstreeks in rekening brengt. De meeste handelaarsmodeltransacties voor OTA’s zoals CheapTickets zijn gerelateerd aan accommodatieboekingen.
Onder de bureaumodel, een OTA faciliteert reisboekingen en treedt op als agent in de transactie, waarbij reserveringen die door de reiziger zijn geboekt rechtstreeks worden doorgegeven aan de relevante reisaanbieder. De OTA ontvangt op haar beurt commissies of ticketkosten van de reisaanbieder en/of reiziger. Dit betekent dat de reisaanbieder degene is die de klant in rekening brengt, zodat wanneer u naar uw bankafschrift kijkt, de daadwerkelijke leverancier (zoals bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappij) verschijnt en niet CheapTickets.
Als ik een voucher, terugbetaling of tegoed verschuldigd ben, komt deze dan van de OTA of de reisaanbieder?
Ongeacht het bedrijfsmodel worden de algemene voorwaarden en regels en beperkingen voor de boeking bepaald door de aanbieder en niet door de OTA. Of een boeking bijvoorbeeld al dan niet restitueerbaar is, of er wijzigingskosten in rekening worden gebracht, wordt allemaal bepaald door de leverancier. OTA’s hebben echter meestal grote klantenondersteuningsteams in dienst die voor de klant pleiten in het geval er een geschil of probleem is tussen de klant en de leverancier, en ze zullen rechtstreeks met de leverancier samenwerken om namens de reiziger een oplossing te vinden.
Tijdens de eerste paar maanden van de wereldwijde pandemie hanteerden OTA’s bijvoorbeeld meer dan 3.000 afzonderlijke annuleringsvoorwaarden van luchtvaartmaatschappijen; veel van dergelijke polissen vereisten dat reizigers tegoeden kregen. CheapTickets heeft bijvoorbeeld een annuleringsfunctie met één klik gebouwd waarmee reizigers rechtstreeks via sms of via de app kunnen annuleren, waardoor de stress en lange wachttijden bij massale annuleringen worden verlicht.
Hoe lang duurt het meestal voordat een terugbetaling, voucher of tegoed op mijn account verschijnt?
Zodra een OTA toestemming krijgt van de luchtvaartmaatschappij of het hotel om de terugbetaling, voucher, tegoed enz. te verwerken, verwerkt het dat verzoek onmiddellijk namens de klant. Volgens het bedrijfsmodel van het bureau (zoals de meeste luchtvaartpartners zijn opgezet), controleert de leverancier (de luchtvaartmaatschappij) echter het terugbetalingsproces en de tijdlijn. COVID zorgde om verschillende redenen voor enorme vertragingen op dit front (waaronder de enorme hoeveelheid verzoeken), maar over het algemeen verwerken luchtvaartmaatschappijen terugbetalingen binnen een creditcard-factureringscyclus, hoewel sommige van de kleinere of meestal internationale luchtvaartmaatschappijen er langer over kunnen doen. Wat betreft credits, het duurt meestal ongeveer 12 uur, ervan uitgaande dat er geen synchronisatieproblemen zijn tussen de luchtvaartmaatschappij en de OTA.
Hoe behandelen OTA’s ongebruikte vluchtvouchers die aan klanten zijn uitgegeven?
CheapTickets heeft nieuwe zelfbedieningstools gelanceerd, zodat klanten eenvoudig hun bestaande vluchttegoeden kunnen inwisselen zonder te hoeven inbellen. Als u bijvoorbeeld een account heeft bij CheapTickets, is de nieuwe Coupons en Credits-pagina een centrale plaats binnen uw account waar u kunt bekijk en gebruik alle credits of vouchers die je hebt, start een chat met een virtuele agent en wissel credits in naast toegang tot een klantenservicelijn.
Waarom kreeg ik een tegoed aangeboden terwijl ik een contante terugbetaling had kunnen krijgen?
Toen annuleringen als gevolg van de pandemie een hoogtepunt bereikten, lanceerden veel OTA’s, waaronder CheapTickets, een reeks campagnes waarmee klanten proactief boekingen konden annuleren zonder te hoeven bellen. De beste oplossing die CheapTickets destijds had, was annuleren en een vluchttegoed verstrekken of tegoedbon. Sindsdien is het bedrijf echter teruggegaan en heeft het ervoor gezorgd dat alle klanten van wie de boeking in aanmerking kwam voor restitutie, op basis van het beleid van de luchtvaartmaatschappij of het hotel, in plaats daarvan een pad hebben gekregen om restitutie te krijgen.
Verlengen OTA’s luchtvaartkredieten vanwege langere lockdowns in Europa en Canada?
Luchtvaartkredieten hebben verschillende vervaldata, die worden bepaald door de luchtvaartmaatschappij. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben de kredietgeldigheid verlengd tot 2022, maar dit verschilt per luchtvaartmaatschappij. OTA’s blijven actief pleiten voor hun klanten en werken samen met hun luchtvaartpartners om de best mogelijke oplossing voor reizigers te krijgen.
Hoe helpen OTA’s klanten die nog wachten op terugbetalingen?
In de afgelopen maanden hebben OTA’s zoals CheapTickets ervoor gezorgd dat alle klanten die oorspronkelijk een tegoed of voucher ontvingen maar in aanmerking kwamen voor terugbetaling, een weg naar terugbetaling hebben gekregen; CheapTickets heeft beloofd nauw te blijven samenwerken met haar luchtvaartpartners om voor haar klanten te pleiten.
Wat moet ik doen als ik nog steeds wacht op mijn vluchtterugbetaling?
Zit goed! Hoewel OTA’s nauw samenwerken met hun luchtvaartpartners om ervoor te zorgen dat reizigers hun geld zo snel mogelijk terugkrijgen, is het uiteindelijk aan de luchtvaartmaatschappij om de reiziger terug te betalen, aangezien OTA’s zoals CheapTickets de betaling doorberekenen aan de luchtvaartmaatschappij zodra het ticket is gekocht. Er zijn nog een aantal uitstaande restituties verschuldigd door sommige luchtvaartmaatschappijen.
Tagged: Tips & advies
Opmerking: CheapTickets vergoedt auteurs voor hun geschriften die op deze site verschijnen.